top of page

3x vegan eten in Haarlem

Bijgewerkt op: 30 jul. 2018

Ik hou ontzettend van kamperen. Omdat het zulk lekker weer was hebben mijn vriend en ik voor een paar dagen een tentje opgezet in de duinen, vlakbij Haarlem. We wilden niet te veel spullen meeslepen, dus besloten we kookgerei dit keer thuis te laten en leuke plekjes buiten de deur te vinden. Ik zet hier mijn ervaringen voor je op een rijtje!


1. By Lima

Voor ontbijt, lunch of een lekker taartje kun je terecht bij By Lima in de Zijlstraat. De uitgebreide kaart biedt veel veganistische opties. Ook hebben ze een bijzonder assortiment aan thee, wat thee drinken alleen al een feestje maakt.

Het ontbijtplankje is absoluut een aanrader. Hij staat als vegetarisch op de kaart, maar bleek de dag dat wij er waren ook veganistisch besteld te kunnen worden. Goed om even te checken dus als je er bent! We kregen twee sneetjes brood met een soort mango-salsa en zoete aardappel spread, soja yoghurt met home made granola, bananenbrood met stukjes chocolade en pecannoten en een heerlijk bosbessentaartje. De blueberry pancakes mag je ook echt niet missen.


2. Restaurant 'Aangenaam'

Aangenaam is een biologisch en fairtrade restaurantje in een typisch oud-Hollands steegje in Haarlem (met van die huizen die net te veel voorover hellen). De filosofie van dit restaurant sprak me erg aan: 'Aangenaam in de ruimste zin van het woord: voor u als gast, maar ook voor mens, dier en milieu'. We gingen hier eten met een AH restaurant bon en mochten daarmee gewoon van de kaart bestellen. Naast de reguliere kaart, waar standaard een vegan voorgerecht en een vegan hoofdgerecht op staat, hebben ze 10 wisselende daggerechten (4 voor-, 4 hoofd- en 2 nagerechten). Ondanks dat het geen volledig vegetarisch of veganistisch restaurant is er voldoende keuze en zijn ze ook zeer bereid om iets aan te passen om het gerecht veganistisch te maken. Zo had ik de optie om kaas weg te laten van de gevulde aubergine die ik had. Het enige minpuntje is dat er geen veganistische nagerechten op de kaart staan, maar ik denk dat ze daar in de keuken graag rekening mee houden als je van te voren mailt. Wat in ieder geval top is, is dat je Tony's chocolade kunt bestellen bij je thee als nagerecht :)


3. Frietkamer

Mijn laatste aanrader is geen hoogstaand culinair experiment, maar wel erg lekker: verse Vlaamse frieten van de Frietkamer! De naam doet de plek eer aan, het is echt een soort kamertje waar je vanachter de toonbank kun je zien dat de friet vers gesneden wordt. Bonus hotspot bij deze Frietkamer is dat op de hoek ertegenover een snoepwinkeltje zit waar ze veganistische snoep verkopen!


Haarlem is een super leuke stad waar zeker weten nog meer te ontdekken is. Heb jij nog aanraders? Laat het me vooral weten!

bottom of page