top of page

Sinaasappel-mosterdsoep met avocado

Met de wat koudere temperaturen buiten (en het grote spinnenweb mét spin waar ik in mijn werkkamer tegenaan kijk), wordt het weer tijd voor soep. Ik hou ontzettend van mosterd en kan dit eigenlijk overal wel bij eten. Ik doe het door salades - heerlijk met een beetje balsamico azijn - , gebruik het in sausjes en smeer het op mijn boterham met hummus. Als je ook van mosterd houdt is dit recept een feestje. Geïnspireerd door een oud Allerhande recept is deze vegan variant heerlijk als voorgerecht, of als maaltijd met wat brood (of vegan bitterballen!).


What we need... (4 personen)

- 35 g vegan margarine

- 25 g bloem

- 250 ml sinaasappelsap (vers natuurlijk het lekkerst!)

- 1,5 blokje tuinkruidenbouillon

- 1 tl kurkuma

- 3 el mosterd - ik gebruik het liefst Zaanse of Doesburgse mosterd

- 200 ml vegan kookzuivel (bijv. van de AH)

- 2 avocado's

- 1 salade uitje, in ringetjes



What to do...

Smelt de boter in een pan die groot genoeg is om soep in te maken. Voeg als de boter gesmolten is de bloem toe en roer tot er een papje ontstaat. Doe hier 250 ml water en de bouillonblokjes bij en breng aan de kook, zodat er een licht gebonden mengsel ontstaat. Voeg nu de sinaasappelsap, mosterd, kurkuma en room toe. Laat een klein beetje room over voor het opmaken van het bord. Laat de soep zo'n 5 minuten op laag vuur pruttelen. Serveer de soep met een halve, in stukjes gesneden avocado, wat ringetjes salade ui en een beetje room.

bottom of page