top of page

Vegan crème brûlée

Ik wilde al een tijdje aan de slag met deze Franse klassieker, maar had nog geen idee hoe ik het ging aanpakken. Een tijdje terug bakte ik iets waarbij ik maizena gebruikte als 'versteviger', en dat bracht me op het idee om bij crème brûlée hetzelfde te proberen. Het resultaat? Een super lekkere vegan variant op deze heerlijke Franse lekkernij! De grap: het is echt onwijs makkelijk en snel te maken. Perfect voor tijdens de feestdagen dus!



Ingrediënten (voor vier personen)

- 200 ml kokosmelk

- 300 ml plantaardige melk (ik gebruikte havermelk)

- 2 tl vanille aroma

- Merg van 1 vanillestokje

- 50 g suiker + 4 el voor de topping

- 50 g maizena


Bereidingswijze

Mix de kokosmelk, plantaardige melk, vanille aroma, suiker, maizena en de vanille in een blender schuimig. Giet in een pan en verwarm onder regelmatig roeren, net zo lang tot het mengsel iets is ingedikt. Verdeel de vanilleroom over vier vuurvaste schaaltjes en laat daarna minimaal 1 uur opstijven in de koelkast.


Verdeel vlak voor het opdienen een beetje suiker over de bovenkant. Karameliseer de suiker met een brandertje zodat een harde, gladde laag ontstaat. De crème brûlée is nu klaar om op te dienen!



bottom of page